1. Home
  2. /
  3. Blog

Een betere website, hoe begin je en waar let je op?

Geplaatst op 26 januari 2023, door Nils Alma

Misschien heb je al ervaring met een CMS als WordPress, Joomla of Drupal, heb je wel eens met dreamweaver of webflow gewerkt. Of, je hebt echt nog geen idee wat een eigen website allemaal gaat inhouden. In alle gevallen heb je iets aan dit verhaal. In de afgelopen jaren hebben wij alle vormen en maten van kennis van websites bij klanten voorbij zien komen. Onderstaand geven we je een aantal tips zodat je beslagen ten ijs komt.

Het allerbelangrijkste

Om te beginnen, je bent net voor jezelf begonnen of je werkt al jaren met een verouderend CMS. In beide gevallen is het belangrijk om te bepalen wat je absoluut wel, maar vooral ook absoluut niet wilt. Dit helpt je in het maken van keuzes met betrekking tot je project. Maar ook, in het kiezen van de juiste partij voor jouw website of e-commerce project en de te gebruiken technieken.

Als je voor jezelf een heldere lijst hebt van dingen die je wel en niet wilt kan je een briefing maken. De briefing helpt jou bij een stukje houvast in gesprekken over zaken war je wellicht niet zoveel affiniteit mee hebt.

Nu je een plan hebt kan je opzoek naar een gedegen partij die je kan helpen met het realiseren jouw wensen en heb je de eerste stukjes van jouw puzzel gelegd.

Vrouw in bibliotheek

Content ... en hoe je dat kan inzetten

Wat is het doel van het project dat jij wilt starten? Wil je een site die voor je werkt als visitekaartje? Of iets waarbij je producten of diensten kunt etaleren? Wil je acquisitie plegen, of iets verkopen via een E-commerce site of een webshop? Allemaal vragen die je ongetwijfeld al eens doorlopen hebt.

Het is echter ook belangrijk om content types te kiezen die aansluiten op het doel dat je met jouw site hebt. Zo kun je bijvoorbeeld blogs of vlogs inzetten om te vertellen over wie je bent en wat je doet. Maar ook reviews zorgen ervoor dat mensen jou gaan zien als entiteit.

Ongeacht de content types die je wilt gaan gebruiken moet je nieuwe/ vernieuwde website toegankelijk zijn voor mensen. De gebruikservaring (UX) moet kloppen en mensen moeten kunnen vinden wat ze zoeken.

Als je over dergelijke punten nadenkt voorafgaand aan de bouw, en zorgt dat het CMS goed is ingericht heb je na oplevering een voorsprong zodra je bijvoorbeeld SEO wilt gaan inzetten.

Waar let je op als je een partij kiest voor je webdesign project

Misschien ben je opzoek naar complete ontzorging als het aankomt op bouw, onderhoud en beheer van de content. Maar, het kan ook zijn dat je juist graag zelf de inhoud van je site beheerd en alleen soms wilt sparren over hoe je bepaalde zaken moet aanpakken.

Zoek dus uit of de door jou beoogde partij je ook na oplevering kan blijven helpen op de manier zoals jij wilt.

Women staring

Up to date kennis en interesse in webdesign en SEO?

Is de door jou gekozen partij een 'one stop shop' voor ontwerp, bouw, onderhoud en SEO (marketing)? Of is het een meer gespecialiseerd bedrijf met kennis van alle facetten, maar met expertise in een aantal? Het kan voordeel hebben om voor een project een gespecialiseerd internetbureau te benaderen. Als je liever werkt met een bedrijf dat alle kennis onder een dak heeft, kijk dan goed naar beschikbare referenties en indien aanwezig een portfolio.

Het is, zeker als je de materie niet beheerst, lastig om kritische vragen te stellen over welke kennis en techniek een bedrijf beheerst. Echter, je kunt online heel veel vinden over technieken waar webdesigners zoals wij mee werken. Zo kan je voor jezelf altijd eenvoudig nagaan of wat er is gezegd strookt met wat jij zelf kunt Googelen. In onze kennisbank vind je uiteraard ook een hoop informatie, en het mooie is, die wordt continu aangevuld.

Alles nog even in een lijstje:

  1. Zoek naar webbouwers met een goede reputatie. Lees online recensies en bekijk hun portfolio om te zien of hun stijl en werkwijze aansluit bij wat je zoekt.
  2. Zorg dat je goed weet wat je wel en niet wilt.
  3. Leg duidelijk uit wat je wilt dat de website doet en welke functionaliteiten je nodig hebt d.m.v een briefing. Dit helpt webbouwers om een realistische offerte te maken en ervoor te zorgen dat de eindresultaten aan je verwachtingen voldoen.
  4. Zorg ervoor dat de website mobielvriendelijk is. Steeds meer mensen gebruiken smartphones en tablets om websites te bezoeken, dus het is belangrijk dat de site er goed uitziet en werkt op kleinere schermen.
  5. Zorg voor een duidelijke navigatie en een eenvoudige lay-out. Het moet gemakkelijk zijn voor bezoekers om de informatie te vinden die ze zoeken.
  6. Zorg voor een zoekfunctie op de website. Dit maakt het gemakkelijker voor bezoekers om specifieke informatie te vinden.
  7. Zorg voor een contactformulier. Dit maakt het gemakkelijk voor bezoekers om contact op te nemen met de eigenaar van de website.
  8. Zorg voor een blog of nieuwssectie. Dit kan helpen om de website up-to-date te houden en bezoekers te verleiden om terug te keren.
  9. Zorg voor social media integratie. Dit maakt het gemakkelijk voor bezoekers om de website te delen met hun social media-vrienden.

Offerte opvragen voor een betere website?

Gaat het om een bestaande of nieuwe website? 

Heb je al een website, mogen we dan je domeinnaam?

Heb je al een budget in gedachte voor de opdracht?

Vertel ons kort wat jouw website aanbied/ verteld.

Denk hierbij aan een boekingsmodule, betaalsysteem of boekhoud koppeling.

Betreft het een onepager of heb je meerdere pagina's in gedachte?

Heb je wellicht al een briefing of een ander bestand met iets wat bijdraagt aan je aanvraag, upload het hier.

Geef je voor en achternaam in.

Please enter your email so we can get in touch.

Wat is je telefoonnummer?

Kan je ons meer vertellen over je aanvraag?

Wij werken onder andere ook voor