Misschien heb je al ervaring met een CMS als WordPress, Joomla of Drupal, heb je wel eens met dreamweaver of webflow gewerkt. Of, je hebt echt nog geen idee wat een eigen website allemaal gaat inhouden. In alle gevallen heb je iets aan dit verhaal. In de afgelopen jaren hebben wij alle vormen en maten van kennis van websites bij klanten voorbij zien komen. Onderstaand geven we je een aantal tips zodat je beslagen ten ijs komt.
Om te beginnen, je bent net voor jezelf begonnen of je werkt al jaren met een verouderend CMS. In beide gevallen is het belangrijk om te bepalen wat je absoluut wel, maar vooral ook absoluut niet wilt. Dit helpt je in het maken van keuzes met betrekking tot je project. Maar ook, in het kiezen van de juiste partij voor jouw website of e-commerce project en de te gebruiken technieken.
Als je voor jezelf een heldere lijst hebt van dingen die je wel en niet wilt kan je een briefing maken. De briefing helpt jou bij een stukje houvast in gesprekken over zaken war je wellicht niet zoveel affiniteit mee hebt.
Nu je een plan hebt kan je opzoek naar een gedegen partij die je kan helpen met het realiseren jouw wensen en heb je de eerste stukjes van jouw puzzel gelegd.
Wat is het doel van het project dat jij wilt starten? Wil je een site die voor je werkt als visitekaartje? Of iets waarbij je producten of diensten kunt etaleren? Wil je acquisitie plegen, of iets verkopen via een E-commerce site of een webshop? Allemaal vragen die je ongetwijfeld al eens doorlopen hebt.
Het is echter ook belangrijk om content types te kiezen die aansluiten op het doel dat je met jouw site hebt. Zo kun je bijvoorbeeld blogs of vlogs inzetten om te vertellen over wie je bent en wat je doet. Maar ook reviews zorgen ervoor dat mensen jou gaan zien als entiteit.
Ongeacht de content types die je wilt gaan gebruiken moet je nieuwe/ vernieuwde website toegankelijk zijn voor mensen. De gebruikservaring (UX) moet kloppen en mensen moeten kunnen vinden wat ze zoeken.
Als je over dergelijke punten nadenkt voorafgaand aan de bouw, en zorgt dat het CMS goed is ingericht heb je na oplevering een voorsprong zodra je bijvoorbeeld SEO wilt gaan inzetten.
Misschien ben je opzoek naar complete ontzorging als het aankomt op bouw, onderhoud en beheer van de content. Maar, het kan ook zijn dat je juist graag zelf de inhoud van je site beheerd en alleen soms wilt sparren over hoe je bepaalde zaken moet aanpakken.
Zoek dus uit of de door jou beoogde partij je ook na oplevering kan blijven helpen op de manier zoals jij wilt.
Is de door jou gekozen partij een 'one stop shop' voor ontwerp, bouw, onderhoud en SEO (marketing)? Of is het een meer gespecialiseerd bedrijf met kennis van alle facetten, maar met expertise in een aantal? Het kan voordeel hebben om voor een project een gespecialiseerd internetbureau te benaderen. Als je liever werkt met een bedrijf dat alle kennis onder een dak heeft, kijk dan goed naar beschikbare referenties en indien aanwezig een portfolio.
Het is, zeker als je de materie niet beheerst, lastig om kritische vragen te stellen over welke kennis en techniek een bedrijf beheerst. Echter, je kunt online heel veel vinden over technieken waar webdesigners zoals wij mee werken. Zo kan je voor jezelf altijd eenvoudig nagaan of wat er is gezegd strookt met wat jij zelf kunt Googelen. In onze kennisbank vind je uiteraard ook een hoop informatie, en het mooie is, die wordt continu aangevuld.