E-commerce, ook wel bekend als elektronisch handelen, is de verkoop en aankoop van producten en diensten via internet. Het gebruik van e-commerce is de afgelopen jaren sterk toegenomen, en deze trend zet zich voort. Steeds meer bedrijven zetten e-commerce in als een belangrijk onderdeel van hun verkoopstrategie, en consumenten raken steeds meer gewend aan het gemak van online winkelen.
E-commerce kan zowel B2C (business-to-consumer) als B2B (business-to-business) zijn. E-commerce heeft vele voordelen ten opzichte van traditionele winkelmethoden, zoals een groter bereik, lagere kosten, en 24/7 beschikbaarheid. Er zijn verschillende vormen van e-commerce, zoals:
E-commerce heeft een enorme groei doorgemaakt in de afgelopen jaren en wordt steeds belangrijker voor bedrijven van alle groottes en in alle industrieën. Het biedt een efficiëntere manier van zakendoen en maakt het gemakkelijker voor consumenten om producten of diensten te vinden en te kopen.
Om succesvol gebruik te maken van e-commerce, is het belangrijk om op een aantal zaken te letten:
Voor ieder bedrijf kan e-commerce een andere soort invulling hebben. Zo heb je misschien een e-book, of iets waarbij je tips en tricks deelt. Dit wordt vaak ingezet om een enkel product aan te bieden, soms zelfs gratis. De reden van het aanbieden van één enkel product kan verschillend zijn. Wellicht is het verkopen van een product niet je core-business, zoals bij onderstaand project van de Casimirschool. Waar ter ere van een speciale gelegenheid een boek wordt verkocht.
Het kan echter ook zijn dat je als bedrijf juist jouw product of dienst hoofdzakelijk online wilt aanbieden. In dat geval ben je gebaat bij een volwaardige webshop. Voor Artpub en Horeca Shack is het belangrijk dat onder andere de vindbaarheid, mobiele responsiviteit en laadsnelheid van de site goed op orde zijn. Maar ook de beleving na aankoop. Hoe ziet de mailflow eruit, wat communiceer je wanneer. Komen notificaties niet in de spam, het zit in de details.