Structured data is een type data dat georganiseerd en gepresenteerd wordt in een specifiek formaat, waardoor het gemakkelijker te begrijpen en te verwerken is voor zowel mensen als computers. Het wordt gebruikt om extra informatie over de inhoud van een webpagina te bieden aan zoekmachines, wat resulteert in meer accurate en relevante zoekresultaten.
Gestructureerde data wordt meestal gemaakt met behulp van schema.org, een samenwerkingsinitiatief tussen grote zoekmachines zoals Google, Bing, Yahoo en Yandex. Schema.org biedt een standaard 'vocabulary' van tags, of markup, die webmasters kunnen gebruiken om hun inhoud te beschrijven. Deze tags worden geschreven in een specifiek formaat genaamd JSON-LD, wat staat voor JavaScript Object Notation for Linked Data.
Door gestructureerde data aan uw website toe te voegen, biedt u meer informatie over uw inhoud aan zoekmachines, waardoor het gemakkelijker wordt voor hen om te begrijpen waar uw pagina over gaat. Dit kan resulteren in betere zoekresultaten, meer verkeer en hogere click-through rates.
Bovendien kan gestructureerde data ook worden gebruikt om de uitstraling van uw zoekresultaten te verbeteren met rich snippets. Rich snippets zijn aanvullende informatie die verschijnt in zoekresultaten, zoals sterbeoordelingen, afbeeldingen en prijzen. Dit kan uw vermelding laten opvallen tussen de concurrentie en meer klikken genereren.