Ik wil geen Google Analytics (meer) gebruiken, wat zijn mijn opties?

Veel van onze klanten vinden het fijn om te weten hoe veel bezoekers hun website heeft en naar welke pagina's die bezoekers gaan. Tot voor kort hoefden we er niet over na te denken hoe we dat zouden bijhouden: we installeerden standaard Google Analytics op de website, waarna de klant relatief eenvoudig inzicht had in alle statistieken van zijn of haar website.

Het is 'gratis', het werkt, het geeft inzicht.

'Fast forward' naar 2022. De in 2018 ingevoerde AVG/GDPR veroorzaakte al veel onduidelijkheid over Google Analytics en verplichtte klanten om een cookie-banner te implementeren op de website. Niemand wist precies wat de regels waren. In 2022, na rechtzaken in verschillende Europese landen, lijkt het net rond Google Analytics zich te sluiten en lijkt zelfs de nieuwe versie (GA4) niet te gaan voldoen aan de GDPR regelgeving. Daarnaast wordt Google Analytics geblokkeerd door veel ad-blockers, waardoor de cijfers eigenlijk nooit helemaal kloppen.

Op deze pagina vertellen we je wat je opties zijn. Wil je meer weten, of heb je hulp nodig? Laat het ons weten!

Optie 1: stop met het verzamelen van gegevens

Wat we bij veel klanten zien, is dat Google Analytics wel actief is, maar dat er eigenlijk nooit naar gekeken wordt. De gegevens worden verzameld, maar om welke reden dan ook (geen tijd, "ik heb er geen verstand van") is de klant nog nooit ingelogd. Is dit bij jou ook het geval? Laat ons Google Analytics dan verwijderen van je website, of overweeg een overstap naar een eenvoudiger product waarmee u wel inzicht heeft in de bezoekersstatistieken van uw website (zie optie 2).

Optie 2: gebruik een analytics-product dat wél waarde hecht aan privacy

Mede door de onduidelijkheid rondom de juridische status van Google Analytics met betrekking tot GDPR, en omdat Google sowieso niet bekend staat als bedrijf dat privacy hoog in het vaandel heeft, zijn er de laatste jaren steeds (kleine) partijen opgestaan die inzicht geven in (de bezoekers van) uw website op een manier die wél de privacy van de bezoekers respecteert. Eén van de meest bekende partijen is Fathom Analytics. Dit bedrijf garandeert o.a.:

  • Dat alle bezoekersgegevens geanonimiseerd worden voordat ze worden opgeslagen;
  • Dat alle gegevens van Europese bezoekers worden opgeslagen op Europese (Duitse) servers;
  • Dat wanneer je hun product gebruikt, je geen cookie-banner nodig hebt (tenzij je bijvoorbeeld ook Facebook-pixels of andere 3rd party trackers gebruikt);
  • Dat de tracking niet verhinderd wordt door ad-blockers.

De keerzijde: het is niet gratis. Je betaalt voor de diensten van Fathom een maandelijks bedrag, waar je voorheen Google betaalde met het mogen gebruiken van jouw data. Het bedrag dat je betaalt, hangt af van het aantal bezoekers op je site.

Fathom screenshot

Weet je wat je wilt?

We horen het graag van je, wanneer je voor jouw website een keuze hebt gemaakt en helpen je graag om die keuze door te voeren. Een mailtje of belletje is genoeg!

Meer weten over Fathom?

Opslag van gegevens *